Mikor, miért, hogyan hívjuk az orvosi ügyletet?

A gyakorlatban sajnos e kérdések megválaszolása meglehetősen sok bonyodalmat okoz. Cikkünkben e kérdések megválaszolására teszünk egy kísérletet.

Először nézzük, mi is az orvosi ügyelet. Az orvosi ügyelet a mentőszolgálattal együttműködő, alapellátási szintű, sürgősségi betegellátásra létrehozott egység. Általában egyidejűleg egy orvos, egy nővér és egy gépkocsivezető-asszisztens teljesít szolgálatot.

Sürgősségi ellátást igényelnek a olyan hirtelen kialakult kórképek, amelyeknél az ellátás elmaradása maradandó egészségkárosodással, illetve életveszéllyel járna.
Betegellátást az ügyelet rendelőben vagy a beteg feltalálási helyén végez, amely lehet lakás vagy közterület is.
Működési területe rendszerint behatárolt, a területi határokat nem lépheti át. Így hiába van közelebb egy másik ügyelet lakhelyünkhöz, az illetékes szolgálatot kell értesíteni. Ügyleteink elérhetősége és az ellátott települések innen elérhetőek.

Időben szintén korlátozott az ügyeletek elérhetősége. Az ügyelet „nyitvatartását” működési rendnek nevezik, amely általában a háziorvosi rendelési időn kívüli időtartam. A működési rend innen elérhető.

Az ellátási igény személyesen és telefonon jelenthető be. A rendelők címe és a telefonszámok innen elérhetőek. Az ügyelet értesíthető továbbá a mentők 104-es hívószámán is.

A bejelentés felvétele szakmai munka. Kérjük, hogy a kolléga kérdéseire szíveskedjenek válaszolni, ne vegyék azt feleslegesnek. A bejelentés rögzítésekor mindenképpen el fog hangzani a beteg nevére és életkorára, a bejelentő személyére és telefonszámára, az címre és elérhetőségre vonatkozó kérdés. Ezekkel kapcsolatban a lehető legpontosabb választ adják meg. Amennyiben a helyszín nehezen megközelíthető, nehezen felismerhető, nem egyértelmű, úgy azt ne felejtsék el tudatni dolgozónkkal. Figyeljen továbbá arra is, hogy a megadott telefonszám elérhető maradjon az ügylete kiérkezéséig, mert kollégáink ezen kereshetik.

A fentieken túl további kérdés is elhangozhat, elsősorban a beteg állapotára, tüneteire, szállíthatóságára vonatkozóan.

Az ügyeletre nem kell időpontot kérni, az ellátás nem érkezési, illetve bejelentési sorrendben történik. A sürgősségi (de csak a sürgősségi) ellátás mindenkinek ingyenes, nem függ biztosítási jogviszonytól és állampolgárságtól.

Amíg a segítség megérkezik, a felvevő tanácsait, utasításait a legjobb tudásához mérten hajtsa végre (pl. lázcsillapítás, elsősegély). Ha szabadon lévő kutya, illetve egyéb háziállat van önöknél, azt megfelelő helyre zárja el, kösse meg. Amennyiben a betegnek várakoznia kell akár a rendelőben, akár az otthonában, és állapota rosszabbodik, akkor azonnal értesítse erről az ügyletet. Ha előreláthatólag további kórházi kezelés lesz szükséges, és a beteg állapota megengedi, célszerű a kórházi csomag összekészítéséről is gondoskodni.

Előfordulhat, hogy a mentők helyett ügyelet érkezik, vagy ügyelet helyett mentő jön.

Az ellátást követően a lehető legpontosabban tartsa be az orvos utasításait, ha kérdése van, az ügyelet készséggel áll rendelkezésére azok megválaszolásában.

Ha úgy látja, hogy az ellátás után a beteg állapota nem a vártnak megfelelően alakul, kérjen tanácsot akár több alkalommal, szívesen segítünk.